الکل و کبد چرب

سونوگرافی

الکل و کبد چرب

بیماری کبد مرتبط با الکل

نوشیدن مزمن الکل همچنین می تواند منجر به وضعیتی به نام بیماری کبدی مرتبط با الکل شود. این بیماری است که در آن مصرف مشروبات الکل - به ویژه مصرف طولانی مدت و زیاد الکل - به کبد آسیب می رساند و از عملکرد آن به شکلی که باید جلوگیری می کند.

بیماری کبدی مرتبط با الکل چیست؟

بیماری کبدی مرتبط با الکل شایع است، اما قابل پیشگیری است. بیماری کبد مرتبط با الکل (ALD) زمانی رخ می دهد که کبد در اثر مصرف بیش از حد الکل، معمولاً در یک دوره چند ساله، آسیب می بیند.

سه نوع بیماری کبدی مرتبط با الکل وجود دارد:

1. کبد استئاتوتیک (چرب)؛ کبد استئاتوتیک تجمع چربی در داخل سلول های کبد است. منجر به بزرگ شدن کبد می شود. کبد استئاتوز شایع ترین مشکل کبدی ناشی از الکل است.

2. هپاتیت حاد؛ هپاتیت مرتبط با الکل یک التهاب حاد کبد است که احتمال مرگ سلول های کبدی وجود دارد که اغلب به دنبال آن اسکار دائمی ایجاد می شود.

3. سیروز؛ سیروز مرتبط با الکل، تخریب بافت طبیعی کبد است به جای بافت کبد در حال کار، بافت اسکار باقی می گذارد. در این شرایط، کبد ممکن است به درستی کار کند.

کبد عضو بزرگی است که در زیر دنده های سمت راست شکم (شکم) قرار دارد. کبد:

• به فیلتر کردن مواد زائد از بدن کمک می کند.
  • صفرا را برای کمک به هضم غذا می سازد.
  • قندی را ذخیره می کند که بدن برای انرژی استفاده می کند.
  • پروتئین هایی می سازد که در بسیاری از نقاط بدن کار می کنند. به عنوان مثال، پروتئین هایی که باعث لخته شدن خون می شوند.

چه چیزی باعث بیماری کبدی مرتبط با الکل می شود؟

بیماری کبدی مرتبط با الکل در اثر مصرف زیاد الکل ایجاد می شود. وظیفه کبد تجزیه الکل است. اگر بیشتر از آن چیزی بنوشید که قادر به پردازش است، ممکن است به شدت آسیب ببیند.

بیماری کبد چرب مرتبط با الکل شایع است. حدود 90 درصد از افرادی که به طور منظم مقادیر بیش از حد الکل مصرف می کنند، به بیماری کبد چرب مبتلا هستند - این بیماری حتی می تواند پس از مصرف بیش از حد الکل به مدت کمتر از دو هفته رخ دهد.

میزان متعادلی از الکلی که یک فرد می تواند مصرف کند به عوامل مختلفی از جمله ژنتیک، سن، وزن، جنسیت و سلامت کلی بستگی دارد. با این حال، به طور کلی توصیه می شود که مردان بیش از دو نوشیدنی استاندارد در روز و زنان بیش از یک نوشیدنی استاندارد در روز مصرف نکنند.

یک نوشیدنی استاندارد معمولاً به صورت زیر تعریف می شود:

• 355 میلی لیتر آبجو با 5 درصد الکل

• 235 میلی لیتر مشروب مالت با 7 درصد الکل

• 150 میلی لیتر شراب با محتوای الکل 12 درصد

• 45 میلی لیتر الکل مقطر (مانند ودکا و ویسکی) با محتوای الکل 40 درصد

کبد استئاتوتیک (چرب) می تواند در هر فردی که الکل زیادی مصرف می کند رخ دهد. هپاتیت و سیروز مرتبط با الکل با مصرف طولانی مدت الکل ناسالم مرتبط است.

ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی نمی دانند که چرا برخی از افرادی که الکل مصرف می کنند به بیماری کبدی مبتلا می شوند در حالی که برخی دیگر این اتفاق نمی‌افتد. تحقیقات ارتباط ژنتیکی احتمالی را نشان می دهد، اما این هنوز مشخص نیست.

استفاده ناسالم یا سنگین الکل چیست؟

از سال 2023، مؤسسه ملی بهداشت استفاده سنگین الکل را به شرح زیر تعریف می کند:

برای مردان، مصرف 5 نوشیدنی یا بیشتر در هر روز یا 15 نوشیدنی یا بیشتر در هفته

برای زنان، مصرف 4 نوشیدنی یا بیشتر در هر روز یا 8 یا بیشتر نوشیدنی در هفته

که بالاتر درمورد استاندارد مصرف توضیح داده‌ایم.

علائم بیماری کبدی مرتبط با الکل چیست؟

علائم بیماری کبدی مرتبط با الکل ممکن است بسته به میزان و مدت مصرف الکل متفاوت باشد. اینها رایج ترین علائم هستند:

کبد استئاتوتیک (چرب):

• اغلب علائمی ندارد.

• تجمع چربی در داخل سلول های کبد، کبد را بزرگ می کند و باعث ناراحتی بالای شکم (شکم) در سمت راست می شود.

• خستگی و ضعف

هپاتیت حاد و سیروز علائم زیر را دارند:

• ضعف

• ناراحتی یا درد شکم

• از دست دادن اشتها

• تغذیه نامناسب

• زردی پوست و چشم (یرقان)

• کاهش جریان خون از طریق کبد به دلیل افزایش مقاومت (فشار خون پورتال)

• طحال بزرگ شده

• خونریزی در دستگاه گوارش

• تجمع مایع در شکم (آسیت)

• افزایش عفونت ها

• نارسایی کلیه

• گیجی

علائم بیماری کبدی مرتبط با الکل ممکن است شبیه سایر مشکلات سلامتی باشد. همیشه برای تشخیص به یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی مراجعه کنید.

بیماری کبدی مرتبط با الکل چگونه تشخیص داده می شود؟

ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما برای تشخیص کبد چرب الکلی یک تاریخچه سلامت کامل و معاینه فیزیکی انجام می دهد. سایر آزمایشات مورد استفاده برای تشخیص بیماری کبدی مرتبط با الکل ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• آزمایشات خون؛  اینها شامل آنزیم‌های کبدی است که نشان می‌دهد آیا کبد آنطور که باید کار می‌کند و بیماری کبدی شما چقدر پیشرفته است.

• بیوپسی کبد؛  این شامل برداشتن نمونه‌های بافت کوچک از کبد با سوزن یا در حین جراحی است. این نمونه ها زیر میکروسکوپ بررسی می شوند تا نوع بیماری کبدی مشخص شود.

• سونوگرافی کبد ؛ از امواج صوتی با فرکانس بالا برای ایجاد تصویری از اندام ها استفاده می کند.

• سی تی اسکن؛ این تست تصویربرداری با استفاده از اشعه ایکس و کامپیوتر، تصاویر دقیقی از هر قسمت از بدن، از جمله استخوان ها، ماهیچه ها، چربی ها و اندام ها تهیه می کند. سی تی اسکن جزئیات بیشتری نسبت به اشعه ایکس عمومی دارد. گاهی اوقات تزریق رنگ به ورید برای کمک به نشان دادن کبد و سایر اندام های شکم (شکم) انجام می شود. رنگ های مورد استفاده برای سی تی اسکن و ام آر آی متفاوت است.

• ام آر آی (MRI)؛  MRI از یک میدان مغناطیسی، پالس های فرکانس رادیویی و یک کامپیوتر برای تهیه تصاویر دقیق از ساختارهای داخلی بدن استفاده می کند. گاهی اوقات تزریق رنگ به ورید برای کمک به نشان دادن کبد و سایر اندام های شکم (شکم) انجام می شود. رنگ های مورد استفاده برای سی تی اسکن و ام آر آی متفاوت است.

بیماری کبد مرتبط با الکل چگونه درمان می شود؟

هدف از درمان بازگرداندن برخی یا تمام عملکرد طبیعی کبد است.

لطفاً در صورت ابتلا به هپاتیت حاد یا سیروز، مصرف الکل را متوقف کنید. شرکت در برنامه درمان اختلال مصرف الکل می تواند به شما در دستیابی به این هدف مهم کمک کند. گاهی اوقات ممکن است لازم باشد رژیم غذایی خود را نیز تغییر دهید. با اجتناب کامل از الکل و زمان بهبودی، کبد اغلب می تواند برخی از آسیب های ناشی از الکل را التیام بخشد و به شما امکان می دهد به زندگی عادی بازگردید. جای زخم ناشی از سیروز گاهی تا حدی قابل برگشت است. با این حال، زمانی که از دست دادن بافت کبد به اندازه کافی شدید باشد که باعث نارسایی کبد شود، بیشتر آسیب ممکن است دائمی باشد.

درمان های مختلفی برای عوارض و علائم مختلف بیماری کبدی مرتبط با الکل مورد نیاز است. به عنوان مثال، ممکن است به تغییرات رژیم غذایی، ویتامین ها، محدودیت نمک، روش های کوچک کردن رگ های متورم در دستگاه گوارش، قرص های آب (ادرار آور)، داروهایی برای درمان گیجی و داروهای ضد التهاب نیاز داشته باشید. در برخی موارد، پیوند کبد ممکن است در نظر گرفته شود. شرکت در یک برنامه درمان اختلال مصرف الکل و اجتناب از مصرف الکل می تواند احتمال نتایج مطلوب را بهبود بخشد.

بسیاری از مردم خجالت می کشند که به ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود در مورد مصرف الکل خود اطلاع دهند. اما بسیاری از اشکال کمک در دسترس هستند. لطفاً مصرف الکل خود را صادقانه با ارائه دهنده خود در میان بگذارید.

عوارض احتمالی بیماری کبدی مرتبط با الکل چیست؟

افراد مبتلا به بیماری کبدی مرتبط با الکل در معرض خطر ابتلا به ویروس هپاتیت C نیز هستند. برخی دیگر ویروس هپاتیت B دارند. ارائه دهنده شما را برای هر دو مورد آزمایش قرار می دهد و در صورت نیاز شما را درمان می کند.

افراد مبتلا به هپاتیت حاد یا سیروز مرتبط با الکل اغلب دچار مشکلات کلیوی، خونریزی گوارشی، مایع در شکم، گیجی، سرطان کبد و عفونت های شدید می شوند.

نکات کلیدی در مورد بیماری کبد مرتبط با الکل

• بیماری کبدی مرتبط با الکل یک بیماری شایع، اما قابل پیشگیری است.
  • بیماری کبد مرتبط با الکل در اثر مصرف زیاد الکل ایجاد می شود. کبد الکل را تجزیه می کند. اگر بیش از آنچه کبد قادر به پردازش آن است مصرف کنید، ممکن است آسیب جدی ببیند.
  • اثرات الکل بر روی کبد به میزان و مدت زمانی که شما مصرف کرده اید بستگی دارد.
  • مهمترین بخش درمان قطع کامل نوشیدن الکل است. گاهی اوقات تغییرات رژیم غذایی نیز توصیه می شود.
  • با اجتناب کامل از الکل و زمان، کبد اغلب می تواند برخی از آسیب های ناشی از الکل را التیام بخشد و به فرد اجازه می دهد تا به زندگی عادی خود بازگردد. با این حال، پیوند کبد ممکن است در برخی موارد مورد نیاز باشد.
  • شرکت در یک برنامه درمان اختلال مصرف الکل و اجتناب از مصرف الکل می تواند احتمال نتایج مطلوب را بهبود بخشد.

جهت اخذ هرگونه راهنمایی و یا نوبت با ما تماس بگیرید

88823840 021 - 09332468052

تهران - میدان فردوسی ، خیابان سپهبد قرنی - قبل از کریمخان زند - نبش خیابان جعفرشهری - بیمارستان آپادانا

نمونه برداری کبد