درمان کبد چرب غیر الکلی

نویسنده : مدیرسایت - انتشار : ۱۴۰۳/۰۴/۱۱ - بروزرسانی : ۱۴۰۳/۰۴/۲۷

ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی علت دقیق بیماری کبد چرب را نمی دانند. اما آنها فکر می کنند که چاقی شایع ترین علت است .اگرچه کودکان و بزرگسالان جوان ممکن است به بیماری کبد چرب مبتلا شوند، این بیماری در میانسالی شایع‌تر است.

سونوگرافی

درمان کبد چرب غیر الکلی

بیماری کبد چرب به این معنی است که شما چربی درون کبد خود دارید که می تواند به مرور زمان بر عملکرد کبد تأثیر بگذارد و باعث آسیب کبدی شود. افرادی که بیش از حد الکل می نوشند(بیماری کبد چرب الکلی) ممکن است در کبد خود نیز چربی داشته باشند، اما این وضعیت با بیماری کبد چرب متفاوت است.

انواع بیماری کبد چرب

ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی بیماری کبد چرب را به دو نوع تقسیم می کنند.

1. بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD): اگر فقط چربی دارید اما به کبدتان آسیبی نمی رسد، به این بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) می گویند.

2.  بیماری استئاتوهپاتیت غیر الکلی (NASH): اگر در کبد خود چربی و علائم التهاب و آسیب سلول های کبدی دارید، این بیماری استئاتوهپاتیت غیر الکلی (NASH) نامیده می شود.

علائم  کبد چرب

گاهی اوقات بیماری کبد چرب را بیماری کبد خاموش می نامند. این به این دلیل است که می تواند بدون ایجاد هیچ علامتی اتفاق بیفتد. اکثر افراد مبتلا به  بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD)  با چربی در کبد خود زندگی می کنند بدون اینکه دچار آسیب کبدی شوند. تعداد کمی از افرادی که در کبدشان چربی دارند دچار بیماری استئاتوهپاتیت غیر الکلی (NASH)  می شوند.

اگر استئاتوهپاتیت غیر الکلی (NASH ) دارید، ممکن است علائمی داشته باشید که ممکن است سالها طول بکشد تا ایجاد شوند. اگر آسیب کبدی ناشی از استئاتوهپاتیت غیر الکلی (NASH ) منجر به زخم دائمی و سخت شدن کبد شما شود، به آن سیروز می گویند.

علائم NASH ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• خستگی شدید

• ضعف

• زرد شدن پوست یا چشم

• عروق خونی عنکبوتی مانند روی پوست

• خارش طولانی مدت

استئاتوهپاتیت غیر الکلی (NASH ) که به سیروز تبدیل می شود می تواند علائمی مانند احتباس مایعات، خونریزی داخلی، تحلیل عضلات و سردرگمی ایجاد کند. افراد مبتلا به سیروز در طول زمان ممکن است دچار نارسایی کبد شوند و نیاز به پیوند کبد داشته باشند.

چه کسی در معرض خطر است

عوامل خطر عبارتند از:

• اضافه وزن داشتن

• داشتن سطح چربی خون بالا، تری گلیسیرید یا کلسترول LDL ("بد").

• ابتلا به دیابت یا پیش دیابت

• داشتن فشار خون بالا

• تشخیص

بیماری کبد چرب می تواند بدون ایجاد هیچ علامتی رخ دهد. معمولاً زمانی تشخیص داده می شود که آزمایش خون معمولی برای بررسی کبد خود انجام دهید. ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما ممکن است به بیماری کبد چرب با نتایج آزمایش غیرطبیعی مشکوک شود، به خصوص اگر چاق هستید.

مطالعات تصویربرداری از کبد شما ممکن است رسوبات چربی را نشان دهد. برخی از آزمایش‌های تصویربرداری، از جمله سونوگرافی کبد  و اسکن‌های MRI می‌توانند به تشخیص بیماری و ایجاد بافت اسکار در کبد کمک کنند. اما تنها راه برای اطمینان از اینکه بیماری کبد چرب تنها علت آسیب کبد است، بیوپسی کبد است. بیوپسی کبد شامل گرفتن نمونه بافتی از کبد با سوزن است. سوزن یک تکه کوچک از بافت کبد را که می توان زیر میکروسکوپ مشاهده کرد، برمی دارد. در اینجا نحوه تشخیص توسط ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی آمده است:

• اگر چربی دارید اما التهاب یا آسیب بافتی ندارید، تشخیص بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) است.

• اگر چربی، التهاب و آسیب کبدی دارید، تشخیص استئاتوهپاتیت غیر الکلی (NASH ) است.

• اگر نوعی بافت اسکار در کبد خود به نام فیبروز دارید، ممکن است به سیروز مبتلا شده باشید.

چه کنیم؟

اگر بدون هیچ مشکل پزشکی دیگری بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD)دارید، نیازی به درمان خاصی ندارید. اما ایجاد برخی تغییرات در سبک زندگی می تواند تجمع چربی در کبد شما را کنترل یا معکوس کند. اینها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• کاهش کلسترول و تری گلیسیرید شما

• دیابت خود را کنترل کنید

• اجتناب از الکل

اگر استئاتوهپاتیت غیر الکلی (NASH )دارید، هیچ دارویی برای معکوس کردن تجمع چربی در کبد شما در دسترس نیست. در برخی موارد، آسیب کبد متوقف می شود یا حتی خود به خود معکوس می شود. اما در برخی دیگر، بیماری به پیشرفت خود ادامه می دهد. اگر استئاتوهپاتیت غیر الکلی (NASH )دارید، کنترل هر شرایطی که ممکن است به بیماری کبد چرب کمک کند بسیار مهم است. درمان ها و تغییرات سبک زندگی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• دارو برای کاهش کلسترول یا تری گلیسیرید

• دارو برای کاهش فشار خون

• دارو برای کنترل دیابت

• محدود کردن داروهای OTC

• اجتناب از الکل

• مراجعه به متخصص کبد

• برخی از داروها به عنوان درمان های ممکن برای استئاتوهپاتیت غیر الکلی (NASH )در حال بررسی هستند. اینها شامل آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین E است. دانشمندان همچنین در حال مطالعه برخی داروهای جدید دیابت برای استئاتوهپاتیت غیر الکلی (NASH )هستند که ممکن است حتی اگر دیابت نداشته باشید نیز تجویز شوند. با این حال، شما باید این داروها را تنها پس از مشورت با متخصص کبد مصرف کنید.

عوارض کبد چرب غیر الکلی

عارضه اصلی بیماری کبد چرب، پیشرفت استئاتوهپاتیت غیر الکلی (NASH )به سیروز است. سیروز به معنای زخم و سخت شدن دائمی کبد است.

چه زمانی با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی تماس بگیرید

اگر هر گونه بیماری کبد چرب برای شما تشخیص داده شده است، اگر علائمی دارید که به معنای بدتر شدن بیماری است، به پزشک خود اطلاع دهید. اینها شامل خستگی، از دست دادن اشتها، کاهش وزن، ضعف، احتباس مایعات یا خونریزی است.

زندگی با بیماری کبد چرب

اگر با بیماری کبد چرب زندگی می کنید، تا جایی که می توانید درباره وضعیت خود بیاموزید و از نزدیک با تیم پزشکی خود همکاری کنید. از آنجایی که بسیاری از داروها می توانند به کبد شما آسیب برسانند، همیشه به همه ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی خود در مورد داروهایی که مصرف می کنید اطلاع دهید. اینها شامل داروهای OTC، مکمل های غذایی و ویتامین ها می شود. راه های دیگر برای مدیریت بیماری کبد چرب عبارتند از: حفظ وزن مناسب، خوردن یک رژیم غذایی متعادل، ورزش منظم و ادامه اجتناب از الکل.

جهت اخذ هرگونه راهنمایی و یا نوبت با ما تماس بگیرید

88823840 021 - 09332468052

تهران - میدان فردوسی ، خیابان سپهبد قرنی - قبل از کریمخان زند - نبش خیابان جعفرشهری - بیمارستان آپادانا

نمونه برداری کبد