انجام سونوگرافی و رادیوگرافی دیجیتال بدون محدودیت وزنی

تنها مرکز تصویربرداری بدون محدودیت وزنی در مرکز تهران

انجام تخصصی‌ترین رادیوگرافی‌های رنگی و سونوگرافی داپلر و نمونه برداری

مهم ترین سونوگرافی های بارداری

نویسنده : مدیرسایت - انتشار : ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - بروزرسانی : ۱۴۰۳/۰۲/۲۸

آنچه در ادامه خواهید ‌خواند

یکی از بزرگترین دغدغه های خانم های باردار در زمان بارداری مراحل سونوگرفی و هفته های بارداری در دوران بارداری هست که ما در این مطلب بطور کامل هفته های بارداری و انواع سونوگرافی ها بارداری را شرح داده ایم.


سونوگرافی های بارداری
دسته بندی :

سونوگرافی

     


مهم ترین سونوگرافی های بارداری

یکی از بهترین مراحل زندگی هر زن ، مادر شدن است؛ که از ابتدای بارداری انواع آزمایشات و سونوگرافی‌ها آغاز می‌شوند که برخی لذت‌بخش و برخی بسیار پراسترس هستند.

سونوگرافی در دوران بارداری یکی از اصلی ترین ملزومات مراقبت های این برهه حساس برای مادران و فرزندانشان محسوب می شود.

از ابتدای بارداری تا پایان آن، معمولاً سه یا چهار سونوگرافی برای کنترل سلامت جنین و مادر انجام می‌شود که معمولاً با آزمایش‌های دیگر مانند تست‌های غربالگری جنین، آمنیوسنتز یا نمونه‌گیری از پرزهای جفتی ترکیب می‌شوند تا نتیجه دقیق‌تری از تشخیص به دست آید.

سونوگرافی‌های دوران بارداری به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ سونوگرافی‌های معمول که لازم است هر زن بارداری آنها را انجام دهد و سونوگرافی‌‌های تشخیصی و تکمیلی که در صورت لزوم درخواست انجام آن داده می‌شود ؛ اما بیشترین سوال و دغدغه ای که برای خانم های باردار ایجاد میشود این است که سونوگرافی های بارداری در چه هفته هایی انجام می شود؟یا اصلا بارداری از کدام هفته قابل تشخیص است؟ اما جای نگرانی نیست ، ما بطور کامل درباره جدول سونوگرافی بارداری و هفته هفته های شما که شامل مهم ترین سونوگرافی های بارداری هستن صحبت میکنیم و در کنار شما هستیم.

متخصصین این حوزه درمانی به انجام منظم و دوره ای سونوگرافی های بارداری به شدت تأکید می کنند؛ چراکه نه تنها موجب شناسایی انواع بیماری ها و ناهنجاری های جنینی می شود بلکه در برخی از موارد می تواند از بروز هرگونه بیماری های احتمالی جلوگیری کند و یا حتی در همان موقع شناسایی عارضه‌ای را درمان کند.

 

در رادیولوژی و سونوگرافی بیمارستان آپادانا  همه اقدامات تشخیصی تصویر برداری، در حوزه رادیوگرافی و سونوگرافی از جمله سونوگرافی های بارداری به طور روتین، با ضریب دقت بسیار بالا انجام می‌شود. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و تعیین نوبت با شماره تلفن  02188823840 یا 09332468052  تماس حاصل فرمایید.

در ادامه به ترتیب انجام سونوگرافی های بارداری میپردازیم .

 

سونوگرافی های معمول بارداری

  • تشخیص ساک حاملگی

  • سونوگرافی NT

  • سونوگرافی آنومالی


سونوگرافی های تشخیص بارداری و موارد خاص

  • سونوگرافی داپلر

  • اکوکاردیوگرافی قلب جنین

  • سونوگرافی پروفایل بیوفیزیکال

  • سونوگرافی سه بعدی و چهاربعدی

 

بارداری چه زمانی مشخص می‌شود؟

از اولین و رایج‌‌ترین سوالات بعد از اقدام به بارداری ، بارداری در هفته چندم مشخص می شود؟ یا  اولین سونوگرافی بارداری هفته چندم برم  ؟

پس از مثبت شدن آزمایش بارداری، اولین و مهم‌ترین سوالی که ذهن بانوان را درگیر می کند زمان دیده شدن جنین در سونوگرافی است. بنابراین ذکر این نکته ضروری است که بهترین روش برای تشخیص بارداری، آزمایش خون است. بطوری‌که اگر نمونه خون گرفته شده از فرد شامل هورمون بارداری یا HCG باشد، حاملگی زن تایید می گردد. اما روش سونوگرافی در تشخیص بارداری هم روش مناسبی است که به خصوص از هفته چهارم بارداری به بعد نتایج قابل اعتمادی را به زنان باردار در خصوص تشخیص بارداری خواهد داد.
اول از همه لازم به ذکر است ، احتمال تشخیص بارداری در هفته اول ، تقریبا صفر است .

پس در نتیجه برای تشخیص بارداری ، سریع ترین روش آن آزمایش خون می‌باشد و در صورتی که نیاز به انجام  سونوگرافی برای تشخیص بارداری دارید ، برای تشخصی مطمئن تر بهتر است بعد از  هفته چهارم اقدام به سونوگرافی کنید.

 

مهمترین سونوگرافی های بارداری کدامند؟

برای سونوگرافی های بارداری ، انواع مختلفی سونوگرافی از سونوگرافی های معمول تا سونوگرافی های پیشرفته ، داپلر ، کالر داپلر ، انومالی اسکن ، سه بعدی و چهار بعدی و ... وجود دارد ، اما از میان تمامی سونوگرافی ها موجود 4 مورد سونوگرافی نسبت به بقیه از اهمیت بالاتری برخوردارند:

  1. سونوگرافی ان تی 
  2. سونوگرافی سه ماهه اول (غربالگری اول)
  3. سونوگرافی آنومالی (غربالگری سه ماهه دوم)
  4. سونوگرافی سه ماهه سوم


جدول ماه های بارداری
 

هفته های سونوگرافی بارداری

جلوتر دانستیم کلا سونوگرافی های بارداری چهارتاست حال با هفته های بارداری آشنا می‌شویم:

  1. سونوگرافی ابتدای بارداری
    سونوگرافی بارداری ماه اول
    در هفته ششم یا هفتم بارداری انجام می شود ،بصورت شکمی می‌باشد و موارد  زیر قابل تشخیص است : قلب جنین ، ساک حاملگی ، صدای واضح قلب جنین
  2. سونوگرافی دوم بارداری در هفته 12
    در هفته 11 تا 14  بارداری انجام می‌شود که یکی از مهم ترین سونوگرافی بارداری یعنی بارداری
    NT در این  دوره انجام می‌شود.
  3. سونوگرافی سوم بارداری در هفته 16 به بعد
    در ماه چهارم بارداری که در هفته 16 تا 19 بارداری هست  انجام  می‌شود ، و سونوگرافی تعیین جنسیت (غربالگری اول ) در این دوره انجام  می‌شود؛ بعد ازاین سونوگرافی  شما میتوانید جشن سیسمونی آماده شوید.
    لازم به ذکر است،  انجام این  سونوگرافی
    ضروری نیست. اما اگر می خواهید اندام های کوچک جنین را ببینید می توانید این سونوگرافی را انجام دهید. البته که برای اندازه گیری عرض گردن جنین این تصویربرداری توصیه می شود.
    مواردی که در این بازه قابل تشخیص هستند : جنسیت ، دست و پا و تعداد انگشتان ، وضعیت صورت و لب ها ، گوش و چشم ، دیافراگم ، ستون فقرات ، کلیه ها ، مثانه و معده
  4. سونوگرافی آنومالی در هفته 18 تا 23 بارداری
    یکی از مهمترین سونوگرافی ها در سه ماهه دوم بارداری، سونوگرافی آنومالی است که به عنوان سونوگرافی غربالگری جنین در سه ماهه دوم بارداری شناخته می شودتعیین جنسیت جنین به طور دقیق با سونوگرافی آنومالی انجام می شود. در این مرحله تکامل اندام های اصلی جنین مثل قلب، مغز، کلیه ها و … قابل بررسی است
  5. سونوگرافی هفته 28 بارداری
    تا قبل از هفته 20 بارداری، وزن جنین اهمیت ندارد. اما در هفته های بعدی با استفاده از سونوگرافی هفته 28 بارداری، 
    منحنی های استاندارد وزن گیری جنین وجود دارد که با توجه به جلو رفتن هفته ها، وزن جنین مورد بررسی قرار می گیرد.
  6. سونوگرافی هفته 30 بارداری
    سونوگرافی هفته سی بارداری برای ارزیابی موارد مشکوکی که در سونوگرافی هفته های قبل رویت شده نیاز باشد. این موارد عبارتند از
    : وزن  کم جنین  ، غیرطبیعی  بودن کیسه آب در رحم مادر باردار
  7. سونوگرافی هفته 31 تا 34 بارداری
    در این دوران کوک شما انقدر بزرگ شده که ممکنه شما اضافه وزن هم داشته باشید ، و کودک صدا و موسیقی را تشخیص می‌دهد .
  8. سونوگرافی هفته 33 بارداری
    در هفته وزن جنین در حال تکامل  است وبطور  کلی جنین بین یک کیلو و  800 تا تا دو کیلو 500 گرم است . و درصورتی که سونوگرافی سه ماهه سوم را انجام نداده اید انجام این سونوگرافی ضروری است .
  9. آخرین سونوگرافی بارداری
     برخی از منابع سونوگرافی بعد از هفته 28 ام را به عنوان آخرین سونوگرافی بارداری معرفی می کنند که در این مرحله طول استخوان‌های دور سر،ران، دور شکم و وزن جنین قابل تعیین است.
    اما برخی دیگر از منابع به طور دقیق هفته 31 بارداری را به عنوان آخرین هفته سونوگرافی بارداری معرفی می کنند که در این هفته، اندام تناسلی جنین تکامل یافته و جنسیت جنین به طور قطع تعیین می شود.
     

سونوگرافی بارداری به تفکیک هفته
 

در صورت هرگونه پرسش و ابهام با ما در ارتباط باشید . اگر به دنبال بهترین مرکز سونوگرافی تهران هستید می توانید بدون فوت وقت و تنها با مراجعه به بخش نوبت سونوگرافی بارداری در مرکز سونوگرافی بیمارستان آپادانا (دکتر مهرشاد جمالی ) اقدام کنید

 

جهت اخذ هرگونه راهنمایی و یا نوبت با ما تماس بگیرید 

88823840 021 - 09332468052

تهران - میدان فردوسی ، خیابان سپهبد قرنی - قبل از کریمخان زند - نبش خیابان جعفرشهری - بیمارستان آپادانا

 

 

آخرین مطالب علمی