انجام سونوگرافی و رادیوگرافی دیجیتال بدون محدودیت وزنی

تنها مرکز تصویربرداری بدون محدودیت وزنی در مرکز تهران

انجام تخصصی‌ترین رادیوگرافی‌های رنگی و سونوگرافی داپلر و نمونه برداری

10 روش درمان خانگی کبد چرب

نویسنده : مدیرسایت - انتشار : ۱۴۰۳/۰۴/۱۷ - بروزرسانی : ۱۴۰۳/۰۴/۲۷

آنچه در ادامه خواهید ‌خواند

شیوه زندگی و درمان های خانگی با کمک تیم مراقبت های بهداشتی خود، می توانید اقداماتی را برای مدیریت بیماری کبد چرب غیر الکلی انجام دهید؛ که شامل 10 مورد زیر می‌باشد:


روش های درمان کبد چرب
دسته بندی :

سونوگرافی

     


10 روش درمان خانگی کبد چرب

 در مطالب قبلی بصورت تمام در مورد کبد چرب ، تفسیر سونوگرافی کبد، خطرات کبد چرب، کبد چرب الکلی و درمان کبد چرب غیر الکلی توضیح دادیم؛ در ادامه به چگونگی پیشگیر و یا درمان خانگی کبد چرب میپردازیم.

آموختیم بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) در اثر تجمع چربی در کبد ایجاد می شود. در کنار داروها، رژیم غذایی و تغییر سبک زندگی از موثرترین راهبردهای مدیریتی هستند.

دو نوع بیماری کبد چرب وجود دارد: الکلی و غیر الکلی. بیماری کبد چرب الکلی ناشی از مصرف نادرست الکل است.  بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD)  با نوشیدن الکل ارتباطی ندارد.


اگرچه محققان هنوز مطمئن نیستند که دقیقاً چه چیزی باعث تجمع چربی در کبد افراد می شود، اما در افرادی که با این بیماری ها زندگی می کنند شایع تر است:

  • چاقی

  • دیابت نوع 2

  • کلسترول بالا

  • فشار خون بالا


اگر بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) دارید، به خاطر داشته باشید که همه رژیم ها و مکمل ها برای کبد شما مفید نیستند. مهم است که قبل از امتحان هر گونه درمان جایگزین با پزشک خود صحبت کنید.

بنابراین، چه نوع رژیم غذایی و تغییر سبک زندگی می تواند مفید باشد؟ 

شیوه زندگی و درمان های خانگی با کمک تیم مراقبت های بهداشتی خود، می توانید اقداماتی را برای مدیریت بیماری کبد چرب غیر الکلی انجام دهید؛ که شامل 10 مورد زیر می‌باشد:
 

  1. کاهش وزن
     اگر اضافه وزن دارید یا چاق هستید، تعداد کالری هایی را که در روز می خورید کاهش دهید و فعالیت بدنی خود را افزایش دهید تا به آرامی وزن کم کنید. خوردن کالری کمتر کلید کاهش وزن و مدیریت این بیماری است. اگر در گذشته سعی کردید وزن کم کنید و نتوانستید، از تیم مراقبت های بهداشتی خود کمک بخواهید.( انجمن آمریکایی برای مطالعه بیماری های کبد (AASLD) کاهش وزن را به عنوان بخش مهمی از بهبود پیشرفت و علائم NAFLD شناسایی می کند.)
     

  2. یک رژیم غذایی سالم انتخاب کنید
     رژیم غذایی سالمی داشته باشید که سرشار از میوه ها، سبزیجات و غلات کامل باشد. تیم مراقبت های بهداشتی شما ممکن است پرهیز یا محدود کردن برخی غذاها و نوشیدنی ها، مانند نان سفید، گوشت های قرمز و فرآوری شده، آب میوه ها و نوشیدنی های شیرین را توصیه کند. تمام کالری هایی که دریافت می کنید را پیگیری کنید.
    میوه ها و سبزیجات: هدف خود را برای خوردن انواع مختلف داشته باشید. سعی کنید موارد بیشتری اضافه کنید: انواع توت ها، سیب، پرتقال ها، موز، انجیر، خربزه، سبزیجات، کلم بروکلی، فلفل، سیب زمینی های شیرین، هویج، اسکواش، خیارها، بادمجان، گوجه فرنگیها
    حبوبات سعی کنید شامل موارد زیر باشد: لوبیا، نخود فرنگی، عدس، نخود، چربی های سالم از روغن های سالم مانند روغن زیتون فرابکر استفاده کنید. غلظت بالای چربی های سالم را می توان در موارد زیر نیز یافت: آجیل، دانه، آووکادوها، زیتون، ماهی و گوشت بدون چربی
    دو بار در هفته ماهی را انتخاب کنید. تخم مرغ و مرغ بدون چربی، مانند مرغ بدون پوست و بوقلمون، در حد اعتدال خوب هستند.
    غلات کامل، مصرف غلات و غلات فرآوری نشده مانند: نان گندم کامل، برنج قهوه ای، جو کامل، دانه های کوسکوس، پاستا سبوس دار
     

  3. قهوه بنوش
    طبق تحقیقات، قهوه تعدادی از مزایای محافظتی برای کبد ارائه می دهد. به طور خاص، تولید آنزیم های کبدی را تحریک می کند که اعتقاد بر این است که با التهاب مبارزه می کنند.
    همان تحقیق گزارش داد که در میان افراد مبتلا به NAFLD، مصرف منظم قهوه آسیب کلی کبد را کاهش می دهد.
    به نظر می رسد دو تا سه فنجان قهوه در روز میزانی است که به بهترین وجه خطر ابتلا به بیماری های کبدی را کاهش می دهد. قهوه سیاه بهترین گزینه است، زیرا حاوی هیچ چربی یا شکر اضافه ای نیست.
    از آنجایی که قهوه حاوی کافئین است، بهتر است همیشه مراقب مصرف خود باشید. اگر دو یا سه فنجان باعث ناراحتی یا اضطراب شما شود، ممکن است بهترین گزینه برای شما نباشد.
     

  4. ورزش کنید و تحرک بیشتری داشته باشید؛
    حداقل 150 دقیقه در هفته ورزش کنید. اگر در تلاش برای کاهش وزن هستید، ممکن است متوجه شوید که ورزش بیشتر مفید است. اما اگر قبلاً به طور منظم ورزش نمی کنید، ابتدا تیم مراقبت های بهداشتی خود را تأیید کنید و به آرامی شروع کنید.
     

  5. از مصرف غذاهای حاوی قندهای اضافه خودداری کنید
    قندهای رژیمی مانند فروکتوز و ساکارز با ایجاد NAFLD مرتبط هستند. تحقیقات انجام شده در سال 2017 توضیح می دهد که چگونه این قندها می توانند در طول زمان به تجمع چربی در کبد کمک کنند.
    مقصران اصلی شامل غذاهای فرآوری شده در فروشگاه و تجاری هستند، مانند: محصولات پخته شده مانند کیک، کلوچه، دونات، شیرینی و پای، آب نبات، بستنی، غلات قندی، نوشیدنی بدون الکل، نوشیدنی های ورزشی، نوشیدنی های انرژی زا
    محصولات لبنی شیرین شده، مانند ماست های طعم دار
    برای تشخیص اینکه آیا یک غذای بسته بندی شده حاوی شکر اضافه شده است یا خیر، لیست مواد تشکیل دهنده روی بسته بندی محصول را مطالعه کنید. کلماتی که به "ose" ختم می شوند، از جمله ساکارز، فروکتوز و مالتوز، قند هستند.
    سایر قندهایی که معمولاً به محصولات غذایی اضافه می شوند عبارتند از:  نیشکر، شربت ذرت با فروکتوز بالا، شیرین کننده ذرت، کنسانتره آب میوه، عسل، ملاس، شربت
    راه دیگر برای تشخیص میزان قند موجود در یک ماده غذایی این است که برچسب حقایق تغذیه ای را بخوانید و به تعداد گرم شکر موجود در یک وعده برای آن غذا نگاه کنید - هر چه کمتر، بهتر.
     

  6. دیابت خود را مدیریت کنید
    توصیه های تیم مراقبت های بهداشتی خود را برای مدیریت دیابت خود دنبال کنید؛ داروهای خود را طبق گفته تیم مراقبت خود مصرف کنید و قند خون خود را از نزدیک مشاهده کنید.
     

  7. کلسترول و فشار خون خود را کاهش دهید
     سطح کلسترول و فشار خون خود را در صورت بالا بودن بهبود دهید. یک رژیم غذایی سالم، ورزش و داروها می تواند به حفظ کلسترول، تری گلیسیرید و فشار خون شما در سطوح سالم کمک کند.
     

  8. مکمل امگا 3 را امتحان کنید
    در حالی که برخی چربی ها باید برای سلامت کلی محدود شوند، انواع دیگر چربی ها در واقع می توانند مفید باشند. اسیدهای چرب امگا 3 چربی های غیراشباع چندگانه ای هستند که در غذاهایی مانند ماهی های چرب و برخی مغزها و دانه ها یافت می شوند. آنها فوایدی برای سلامت قلب دارند و اغلب برای افراد مبتلا به NAFLD توصیه می شود.
    منبع معتبر تحقیقات نشان می دهد که مصرف مکمل امگا 3 ممکن است باعث کاهش چربی کبد و بهبود سطح کلسترول شود.
    با پزشک خود در مورد میزان مصرف و اینکه آیا او معتقد است مسیر مکمل بهتر از مسیر غذا برای شما است صحبت کنید.
     

  9. از کبد خود محافظت کنید
    از چیزهایی که می تواند به سلامت کبد شما آسیب برساند اجتناب کنید؛ مثلا الکل ننوشید. دستورالعمل های مربوط به همه داروها و داروهای بدون نسخه را دنبال کنید. قبل از استفاده از مکمل های گیاهی با تیم مراقبت های بهداشتی خود مشورت کنید، زیرا برخی از آنها می توانند به کبد آسیب برسانند.
     

  10. ویتامین E 
     در تئوری، ویتامین E و سایر ویتامین‌ها به نام آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توانند با کاهش یا از بین بردن آسیب ناشی از التهاب، به محافظت از کبد کمک کنند. اما تحقیقات بیشتری لازم است.
    برخی شواهد نشان می دهد که مکمل های ویتامین E ممکن است برای افراد مبتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی  (NAFLD ) که دیابت نوع 2 ندارند مفید باشدمکمل های ویتامین E برای افراد مبتلا به اسکار جدی کبد یا دیابت نوع 2 توصیه نمی شود. ویتامین E با کمی افزایش خطر بیماری قلبی و سرطان پروستات مرتبط است.

    تغذیه سالم کبد چرب


اگر علائمی دارید که شما را نگران می کند، ابتدا به پزشک خانواده یا پزشک اصلی خود مراجعه کنید. اگر پزشک شما مشکوک به مشکل کبدی مانند بیماری کبد چرب غیر الکلی باشد، ممکن است به یک پزشک متخصص کبد که به نام متخصص کبد گفته می شود ارجاع دهید.

از آنجایی که قرار ملاقات ها ممکن است کوتاه باشد، بهتر است به خوبی آماده باشید. در اینجا چند نکته وجود دارد که به شما کمک می کند تا آماده شوید و چه انتظاراتی از پزشک خود دارید.
آنچه شما می توانید انجام دهید

  • قبل از ملاقات بدانید چه کاری باید انجام دهید. وقتی قرار ملاقات گذاشتید، از قبل بپرسید که آیا کاری وجود دارد که باید انجام دهید.

  • هر علائمی را که دارید، از جمله علائمی که به نظر می رسد نامرتبط با قرار ملاقات هستند، یادداشت کنید.

  • فهرستی از تمام داروها، ویتامین ها یا مکمل هایی که مصرف می کنید تهیه کنید.

  • هر گونه سوابق پزشکی مرتبط، مانند سوابق هر آزمایشی که انجام داده اید و مربوط به وضعیت فعلی شماست، بگیرید.

  • در صورت امکان یکی از اعضای خانواده یا دوستان خود را همراه داشته باشید. گاهی اوقات به خاطر سپردن تمام اطلاعاتی که در یک قرار ملاقات به دست می آورید دشوار است. کسی که با شما می آید ممکن است چیزی را که از دست داده اید یا فراموش کرده اید به خاطر بیاورد.

  • سوالاتی را بنویسید تا از تیم مراقبت های بهداشتی خود بپرسید.

اگر متوجه شدید که به بیماری کبد چرب غیر الکلی مبتلا هستید، چند سوال اساسی که باید بپرسید عبارتند از:

  • آیا چربی کبد به سلامتی من آسیب می رساند؟

  • چه مدت طول می کشد تا کبد چرب معکوس شود؟

  • آیا سرکه سیب به کبد چرب کمک می کند؟

  • آیا بیماری کبد چرب من جدی خواهد شد؟

  • گزینه های درمان من چه هستند؟

  • برای حفظ سلامت کبدم چه کار کنم؟

  • من مشکلات سلامتی دیگری دارم. چگونه می توانم آنها را با هم مدیریت کنم؟

  • آیا باید به متخصص مراجعه کنم؟ آیا بیمه من آن را پوشش می دهد؟

  • آیا بروشور یا مواد چاپی دیگری وجود دارد که بتوانم با خود ببرم؟ چه وب سایت هایی را پیشنهاد می کنید؟

  • آیا باید برای ویزیت بعدی برنامه ریزی کنم؟

علاوه بر سؤالاتی که برای پرسیدن از تیم مراقبت خود آماده کرده اید، از پرسیدن سؤالات در طول قرار خود دریغ نکنید.

از پزشک خود چه انتظاری دارید

پزشک شما احتمالاً تعدادی سؤال از شما می پرسد، مانند:

  • آیا علائمی مانند زردی چشم یا پوست و درد یا تورم دور کمر خود داشته اید؟

  • اگر در آن زمان آزمایشاتی انجام می دادید، چه نتایجی داشتید؟

  • آیا مشروب میخوری؟

  • چه داروهایی از جمله داروهای بدون نسخه و مکمل ها مصرف می کنید؟

  • آیا تا به حال به شما گفته اند که هپاتیت دارید؟

  • آیا سایر افراد خانواده شما بیماری کبدی دارند؟

 

جهت اخذ هرگونه راهنمایی و یا نوبت با ما تماس بگیرید 

88823840 021 - 09332468052

تهران - میدان فردوسی ، خیابان سپهبد قرنی - قبل از کریمخان زند - نبش خیابان جعفرشهری - بیمارستان آپادانا

 

لینک های مفید استفاده شده در این مطلب :

https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/nonalcoholic-fatty-liver-disease/diagnosis-treatment/drc-20354573

https://www.healthline.com/health/home-remedies-for-fatty-liver#vitamin-e

 


برچسب ها :

درمان خانگی کبد چرب

 

فوق تخصص کبد

 

درمان کبد چرب

 

دلایل کبد چرب

 

پیشگیری کبد چرب

 

درمان کبد چرب

 

کبد چرب غیر الکلی

 

کبد چرب

 

نظر و یا سوال خود را با ما درمیان بگذارید


نظرات و سوالات


تاکنون نظری یا سوالی ثبت نشده

آخرین مطالب علمی