انجام سونوگرافی و رادیوگرافی دیجیتال بدون محدودیت وزنی

تنها مرکز تصویربرداری بدون محدودیت وزنی در مرکز تهران

انجام تخصصی‌ترین رادیوگرافی‌های رنگی و سونوگرافی داپلر و نمونه برداری

سونوگرافی تیروئید یا پاراتیروئید- تفسیر سونوگرافی تیروئید

نویسنده : مدیرسایت - انتشار : ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - بروزرسانی : ۱۴۰۳/۰۱/۲۰

آنچه در ادامه خواهید ‌خواند

سونوگرافی تیروئید- تيروئيد يك غده كوچك بال پروانه‌اي شكل است که ممکن است دچار غدد تومورهای توپر یا حفرات توخالی (کیست) شود و دارای علایم و مشخصاتی میباشد


سونوگرافی تیروئید
دسته بندی :

سونوگرافی

     


سونوگرافی تیروئید یا پاراتیروئید- تفسیر سونوگرافی تیروئید

تیروئید چیست؟

تيروئيد يك غده كوچك بال پروانه‌اي شكل است كه در شکل زیر قابل مشاهده است و در جلوی گردن و بالای استخوان کلاویکولار انسان قرار گرفته است. اين غده در تمام افراد سالم وجود دارد و موادي به نام هورمون توليد و به داخل خون ترشح مي‌كند. هورمون‌ها به نام تيروكسين و تري‌يدوتيرونين (T4 و T3) از طريق خون به تمام بدن سير مي‌كنند و به بدن مي‌گويند با چه سرعتي كار كند و انرژي مصرف نمايد. با ما همراه باشید در ادامه به اطلاعات کاملی درباره سونوگرافی تیروئید و اهمیت سونوگرافی تیروئید یا پاراتیروئید می‌پردازیم.

سونوگرافی تیروئید چیست؟

غده تیروئید مانند سایر غدد دچار تومورهای توپر یا حفرات توخالی (کیست) میشود، برخی از شایعترین بیماریهای تیروییدی به شرح ذیل می باشد:

  1. بزرگی غده تیرویید به دلیل کمبود ید ، کم کاری تیرویید ، پرکاری تیرویید ، بدخیمی تیرویید ، التهاب تیرویید.
  2. اسکن تیروئید برای بررسی نحوه عملکرد غده تیروئید و همچنین تعیین اندازه و شکل غده تیروئید شما استفاده می شود.
  3. اسکن تیروئید شامل تزریق یک رادیودارو به ورید بازوی شما است.

جهت مطالعه درباره ندولهای تیروئید (گره های تیروئید) کلیک کنید.

برای تشخیص مشکلات غده تیروئید و در صورت داشتن علائم تیروئید، سونوگرافی تیروئید برای فرد انجام می شود. این یک روش درمانی است که برای شناسایی ماژول ها یا تومورهایی که ممکن است در کودکان، زنان باردار یا افراد مسن ایجاد شود، استفاده می شود.

در کنار فناوری در حال توسعه، روش اولتراسوند (سونوگرافی ) تیروئید در میان مرجح ترین روش ها قرار دارد. روش اولتراسوند که امروزه بسیار مرجح است، یک روش درمانی است که با آرامش خاطر در تیروئید ترجیح داده می شود

در حالی که برای سونوگرافی تیروئید از ناحیه گردن استخراج بدون درد انجام می شود، نتایج افراد مورد ارزیابی قرار می گیرد. در مرکز تصویربرداری دکتر مهرشاد جمالی (بیمارستان آپادانا) میتوانید با خیال راحت خدمات درمانی خود را به ما بسپارید.


 

سونوگرافی تیروئید چگونه انجام می‌شود؟

سونو تیروئید  بی خطر و بدون درد است، توسط پزشک رادیولوژیست با دستگاه تصاویری سونوگرافی از داخل بدن با کمک امواج صوتی انجام می شود و انجام آن به وسیله یک مبدل (پروپ) و ژل سونوگرافی که بر روی سطح پوست به طور مستقیم مالیده می شود، صورت می پذیرد. امواج صوتی توسط پروپ و ژل به طور مستقیم به بدن منتقل می شود و اطلاعات انعکاس امواج پس از برخورد به اعضای بدن به شکل یک تصویر ثبت می گردد، این دستگاه از اشعه یونیزه (همان اشعه ایکس) استفاده نمی کند، بنابراین بیمار در معرض تابش قرار نمی گیرد و از این نظر که در زمان واقعی و در حال حاضر، تصویر برداری اتفاق می افتد، می تواند جریان خون از طریق رگ‌ها، حرکت اندام‌های داخلی و ساختار آنها را بررسی نماید
 

چگونگی سونوگرافی تیروئید

 

علت انجام سونوگرافی تیروئید

 سوالی که ممکنه برای خیلی از شما هم ایجاد بشه، که چرا باید سونوگرافی تیروئید انجام بدیم یا اصلا از کجا بفهمیم نیاز به انجام سونوگرافی تیروئید داریم یا نه؟

  • جهت تشخیص یک توده در تیروئید و یا ساختار مجاور آن
    در مواردی بیمار و یا پزشک متوجه وجود یک برآمدگی در گردن خود می شوند و یا پزشک با علائمی مواجه می شود که احتمال وجود ندول تیروئید را خواهد داد در این مواقع سونوگرافی تیروئید به خوبی می تواند تشخیص دهد آیا ندول تیروئید در این غده وجود دارد یا خیر.
  • جهت تجزیه و تحلیل ظاهر ندول های تیروئید و بررسی خوش خیمی یا بدخیمی سرطان تیروئید) این ندول ها و اینکه آیا نیاز به بیوپسی وجود دارد یا خیر و اگر نیازی به بیوپسی هست، استفاده از آسپیراسیون سوزنی با هدایت (گاید) سونوگرافی می تواند به دقت بیوپسی کمک کند.
    بررسی بافت توده ها و ندول های موجود در تیروئید می تواند به پزشک کمک کند تا بداند احتمال خوش خیم بودن و یا بدخیم بودن توده در چه حدی است، اگر سونوگرافی تیروئید به پزشک این احتمال را بدهد که ممکن است توده بدخیم باشد در مرحله بعد پزشک از نمونه برداری تیروئید استفاده می کند، در این شرایط یک سوزن باریک با هدایت دستگاه سونوگرافی در زمانی که فرد بی‌حسی موضعی دریافت نموده وارد محل مورد نظر شده و دقیقا از بافت هدف مورد نیاز نمونه برداری می شود.
     


 

محدودیت های سونوگرافی تیروئید چیست؟

اگر ندول در غده تیروئید تشخیص داده شود، رادیولوژیست ویژگی های گره ها را بررسی می کند. برخی ویژگی‌ها نشان می‌دهند که یک ندول خوش‌خیم است و برخی ویژگی‌ها نشان می‌دهند که ندول ممکن است یک تومور بدخیم باشد. در برخی موارد رادیولوژیست نمی تواند تمایز واضحی بین توده خوش خیم و بدخیم قائل شود.

در این مورد ارزیابی هیستوپاتولوژیک با بیوپسی سوزنی ظریف تیروئید ضروری است. در برخی موارد، برای تشخیص افزایش اندازه ندول، ممکن است 2 تا 3 ماه بعد از معاینه سونوگرافی تیروئید مورد نیاز باشد.

با معاینه سونوگرافی تیروئید نمی توان عملکرد تیروئید را تعیین کرد - یعنی نمی توان فهمید که غده تیروئید کم کار است، طبیعی است یا بیش فعال است. برای تشخیص این موضوع، پزشک ممکن است آزمایش خون یا اسکن تیروئید را درخواست کند
 

نتیجه سونوگرافی تیروئید چقدر طول می کشد؟

با توجه به اینکه تمامی مراحل سونوگرافی تیروئید در زمان حضور بیمار انجام می‌شود؛ زمان کوتاهی بعد از انجام سونوگرافی، پزشک رادیولوژیست با چک کردن اطلاعات مورد نیاز ریپورت بیمار را گزارش میکند .

 

سونوگرافی تیروئید در کدام بخش انجام می شود؟

کنترل غدد تیروئید، غدد لنفاوی یا غدد در ناحیه گردن که در فرد قابل مشاهده است در بخش اندکرون انجام می شود. قبل از این لازم است در بخش داخلی تحت درمان قرار بگیرید. در نتیجه این معاینه می توانید با رعایت توصیه ها و دستورات پزشک معالجه شوید.

سونوگرافی تیروئید درمانی است که در بخش اندکرون استفاده می شود. از آنجایی که این قسمت مربوط به غدد درون ریز است، تصویربرداری سونوگرافی تیروئید نیز در این قسمت انجام می شود. شما باید یک یا دو بار در سال معاینه شوید تا از سلامتی خود محافظت کنید و عوارضی را که ممکن است زودهنگام رخ دهد، تشخیص دهید.

 

سونوگرافی تیروئید چند دقیقه طول می کشد؟

این یک روش تصویربرداری است که قبل از انجام سونوگرافی تیروئید نیازی به آمادگی ندارد و در مدت زمان بسیار کوتاهی قابل انجام است.

انجام خود سونوگرافی تیروئید خیلی طولانی نیست و در حدود بیست دقیقه انجام می شود.

ن واقعیت که فرد در طول فرآیند سونوگرافی تیروئید گردن خود را حرکت نمی دهد، محیط را برای تکمیل سریعتر فرآیند آماده می کند. با این حال، فرد نباید در طول درمان صحبت کند.

در غیر این صورت، فرآیند تصویربرداری ناموفق به پایان می رسد. اگر به تمام این آزمایشات دقت کنید، یک درمان موفق سونوگرافی تیروئید خواهید داشت.

در کل، اسکن تیروئید تقریباً 1 ساعت طول می کشد.
 

خطرات سونوگرافی تیروئید برای زنان باردار

از آنجایی که در سونوگرافی تیروئید هیچ فاکتور مضری مانند اشعه لیزر یا اشعه وجود ندارد، این روش درمانی برای همه به ویژه زنان باردار توصیه می شود.
 

خطرات یا عوارض جانبی سونوگرافی تیروئید

  • در مورد سونوگرافی تیروئید اثر مخرب شناخته شده ای بر بیمار وجود ندارد.

مرکز سونوگرافی و تصویربرداری دکتر مهرشاد جمالی (بیمارستان آپادانا)  با وجود دستگاه‌های مجهز سونوگرافی و متخصصین کارآزموده رادیولوژیست و پزشکان فوق تخصص اینترونشنیست و روش‌های پیشرفته نوین و کمتر تهاجمی در درمان و تشخیص انواع غدد خوش خیم و بدخیم تیروئید در کنار تمامی بیماران بوده و سعی دارد تا با به روزترین روش‌های درمانی در دنیا بتواند به بیماران کمک‌رسانی کنند.


آمادگی لازم برای سونوگرافی تیروئید و پاراتیروئید

برای انجام این کار به آمادگی خاصی نیاز نیست و تنها پوشیدن لباس راحت کافیست تا دکتر رادیولوژیست بتواند آن را انجام دهد؛ همچنین قبل از مراجعه به این درمان، به بیماران توصیه می شود که لباس های راحت و بدون یقه بپوشند زیرا درمان از ناحیه گردن انجام می شود. در این فرآیند تصویربرداری، ممکن است از فرد خواسته شود به پشت دراز بکشد و یک بالش زیر گردن داشته باشد. سپس ژل مخصوص روی گردن فرد زده می شود و پروب سونوگرافی به دور گردن فرد حرکت می کند. کودکانی که برای سونوگرافی تیروئید آماده می شوند به طور معمول دچار ترس و استرس هستند. به همین دلیل، توضیح مراحل برای آنها و آوردن یک اسباب بازی، کتاب قصه و یا وسیله ای که بتواند آنها را مشغول نماید کمک کننده است.

با توجه به اینکه سونوگرافی دردی را ایجاد نمی کند می توان با کودکان در این مورد صحبت کرده و اطمینان خاطر بدهید که اتفاقی نخواهد افتاد و در حین عمل سونوگرافی تیروئید با کودکانتان با آرامش مشغول بازی و سرگرمی باشد

برای مطالعه درباره آمادگی های سونوگرافی های دیگر میتوانید از طریق لینک زیر وارد شوید.
آمادگی های قبل از سونوگرافی ها

 

تفسیر نتایج سونوگرافی تیروئید و گردن

تا اینجای کار با تیروئید و چگونگی انجام آن و آمادگی های لازم قبل از انجام سونوگرافی تیروئید آشنا شدیم؛ در ادامه به تفسیر جواب آن میپردازیم.
اگر کلمه غیرطبیعی را در نتایج سونوگرافی خود مشاهده کردید، می‌تواند نشانه یکی از این موارد باشد:

  1. کیست یا گره‌های پر از مایع
  2. گواتر یا بزرگ شدن غده تیروئید
  3. ایجاد ندول‌های تیروئیدی ( گره‌های تیروئیدی )
  4. ابتلا به التهاب تیروئید یا تیروئیدیت
  5. ابتلا به سرطان تیروئید (در صورت نمونه‌برداری‌های دیگر)

هزینه سونوگرافی تیروئید

هزینه با توجه به عواملی مانند نوع سونوگرافی، نوع بیمه، نوع کالای مصرفی و … تعیین می گردد.


نتیجه گیری 
با توجه به توضیحات بالا در مورد سونوگرافی تیروئید که سعی شده بصورت کامل در اختیار شما عزیزان قرار گیرد؛ سونوگرافی تیروئید از  اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد و توصیه می‌شود در صورت نیاز به چک کردن تیروئید، از پزشکان متخصص و مجرب کمک بگیرید. ما در مرکز سونوگرافی تیروئید دکتر مهرشاد جمالی (بیمارستان آپادانا) آماده ارائه خدمات بصورت کاملا حرفه‌ای و دقیق همراه با پزشکان مجرب و باتجربه می‌باشیم.

جهت اخذ هرگونه راهنمایی و یا نوبت با ما تماس بگیرید 

88823840 021 - 09332468052

تهران - میدان فردوسی ، خیابان سپهبد قرنی - قبل از کریمخان زند - نبش خیابان جعفرشهری - بیمارستان آپادانا

 


برچسب ها :

چگونگی انجام سونوگرافی تیروئید

 

آمادگی های سونوگرافی تیروئید

 

تیروئید برای زنان باردار

 

علت انجام سونوگرافی تیروئید

 

سونوگرافی تیروئید یا پاراتیروئید

 

سونوگرافی تیروئید

 

بهترین مرکز رادیولوژی و سونوگرافی تهران

 

نظر و یا سوال خود را با ما درمیان بگذارید


نظرات و سوالات


Image Description
محمدی
۱۴۰۳/۰۱/۰۱ - ۱۳:۵۵:۴۴

لطفا در مورد تفسیر جواب تیروئید هم توضیح بدید ممنون

پاسخ
Image Description

mahdi

۱۴۰۳/۰۱/۲۴ - ۱۷:۱۹:۵۱

اگر کلمه غیرطبیعی را در نتایج سونوگرافی خود مشاهده کردید، می‌تواند نشانه یکی از این موارد باشد:

کیست یا گره‌های پر از مایع

گواتر یا بزرگ شدن غده تیروئید

ایجاد ندول‌های تیروئیدی ( گره‌های تیروئیدی )

ابتلا به التهاب تیروئید یا تیروئیدیت

ابتلا به سرطان تیروئید (در صورت نمونه‌برداری‌های دیگر)

پاسخ
Image Description

mahdi

۱۴۰۳/۰۱/۱۱ - ۱۳:۲۶:۴۷

در ادامه مطلب اضافه شد

پاسخ

آخرین مطالب علمی