انجام سونوگرافی و رادیوگرافی دیجیتال بدون محدودیت وزنی

تنها مرکز تصویربرداری بدون محدودیت وزنی در مرکز تهران

انجام تخصصی‌ترین رادیوگرافی‌های رنگی و سونوگرافی داپلر و نمونه برداری

تصویر برداری رنگی رحم یا هیستروسالپنگوگرافی (HSG)

نویسنده : مدیرسایت - انتشار : ۱۴۰۳/۰۴/۲۴ - بروزرسانی : ۱۴۰۳/۰۴/۲۷

آنچه در ادامه خواهید ‌خواند

هیستروسالپنگوگرافی یا HSG نوعی از اشعه ایکس است که به تشخیص بیماری لوله و گاهی اوقات برای تشخیص ضایعات داخل رحمی کمک می کند.


عکس رنگی رجم چیست؟
دسته بندی :

رادیولوژی

     


تصویر برداری رنگی رحم یا هیستروسالپنگوگرافی (HSG)

هیستروسالپنگوگرافی یا HSG نوعی از اشعه ایکس است که برای تشخیص و بررسی باز بودن لوله های رحمی و طبیعی بودن حفره رحم استفاده می شود.
 

کاربردهای عکس رنگی رحم

معمولاً برای بررسی باز بودن لوله های فالوپ، عکس رنگی از رحم گرفته می شود. در این روش پس از معاینه و قرار دادن (کاتتر) در داخل دهانه رحم، تزریق انجام می شود و همزمان با عکس برداری با اشعه ایکس از بیمار عکسبرداری می شود. تصویر رنگی رحم به تشخیص بیماری لوله و گاهی اوقات برای تشخیص ضایعات داخل رحمی کمک می کند.

 

عکس رنگی رحم چقدر طول میکشد؟ بهترین زمان گرفتن عکس رنگی رحم

انجام HSG کمتر از 5 دقیقه طول می کشد اما مراحل کار از زمان شروع کار تا پایان کار حدود 30 دقیقه به طول می‌انجامد و معمولا بعد از قاعدگی و قبل از تخمک گذاری انجام می شود.


آمادگی های قبل از هیستروسالپنگوگرافی (عکس رنگی رحم)

  1. بهترین زمان برای انجام این آزمون بین روزهای هشتم تا دوازدهم سیکل ماهیانه به شرط پاکی است .

  2. از زمان شروع دوره ماهیانه تا زمان عکسبرداری نزدیکی نداشته باشید.

  3. دو روز قبل از انجام آزمون با تجویز پزشک آنتی بیوتیک مصرف نمایید. بعد از انجام آزمون در صورت وجود درد با تجویز پزشک مسکن میل شود.

  4. جهت تهیه داروی مورد نیاز آزمون یک ساعت قبل و ترجیحا با همراه در مرکز حاضر شوید.

  5. از مصرف آسپرین و وارفارین از 2 روز قبل از آزمون پرهیز نمایید.

  6. از عدم بارداری در زمان عکسبرداری مطمئین شوید

*اگر به ید، رنگ های تقویت شده کنتراست یا غذاهای دریایی حساسیت دارید، یا در صورت وجود حاملگی باید به پزشک خود اطلاع دهید.

آمادگی های لازم قبل از رادیوگرافی ها

 

هیستروسالپنگوگرافی چگونه انجام می شود؟

متخصص زنان یا رادیولوژیست رحم بیمار را معاینه می کند و اسپکولوم را در داخل واژن بیمار قرار می دهد. ابتدا دهانه رحم باید تمیز شود و سپس دستگاه مخصوصی به نام کانول دهانه رحم وارد کانال دهانه رحم می‌شود. در مرحله بعد، مایع حاوی ید از طریق کلزا به رحم تزریق می شود و حفره رحم برای ید کشنده است که به صورت یک ناحیه سفید رنگ روی خلط دیده می شود. در داخل رحم و لوله های فالوپ دیده می شود. با استفاده از این روش می توان طول لوله های فالوپ و باز بودن آنها را در صورت ته نشین شدن ماده حاجب از انتها در شکم مشخص کرد. ناهنجاری های داخل رحمی می تواند توسط پزشک معالج با مشاهده عبور فاکتور حاجب شناسایی شود. زیرا ناهنجاری های رحمی و مشکلات رحمی در حرکت ماده حاجب اختلال ایجاد می کند. HSG برای ارزیابی وضعیت تخمدان ها، تشخیص اندومتریوز و تشخیص فیبروم در خارج از حفره آندومتر یا داخل ماهیچه های رحم یا خارج از رحم طراحی نشده است. اغلب برای نمای جانبی رحم با تغییر وضعیت دراز کشیده بیمار روی تخت قابل دستیابی است.

رادیولوژی رنگی رحم

 

محدودیت های بعد از رادیوگرافی رنگی رحم

پس از سالینگوگرافی، هیچ محدودیتی برای فعالیت های عادی وجود ندارد، اگرچه برخی از پزشکان از بیماران خود می خواهند که تا چند روز رابطه جنسی نداشته باشند. ارزیابی وضعیت تخمدان ها، اندومتریوز، فیبروم ها با عکس رنگی رحم امکان پذیر نیست.

 

خطرات و مشکلات مرتبط با HSG چیست؟

HSG یک روش تشخیصی بسیار سالم است و مشکلات در کمتر از 1٪ موارد شناسایی شده است:

  1. عفونت: شایع ترین مشکل شناخته شده HSG عفونت است. این مشکل زمانی دیده می شود که بیمار از عفونت های لوله های قبلی مانند عفونت کلومید رنج برده باشد. در موارد نادر، عفونت باعث آسیب به لوله های فالوپ می شود که نیاز به برش لوله های فالوپ دارد. زمانی که بیمار 1 تا 2 روز پس از HSG دچار درد و تب فزاینده شد، باید به پزشک خود اطلاع دهد.
  2. ضعف، غش: در موارد نادر، بیمار ممکن است در طول یا مدت کوتاهی پس از HSG دچار سرگیجه یا گیجی شود.
  3. قرار گرفتن در معرض تشعشع: میزان اشعه در معرض HSG بسیار کم و کمتر از مقدار مورد استفاده در آزمایشات کلیه و روده است. حتی اگر بیمار در همان ماه باردار شود، این قرار گرفتن در معرض اشعه آسیبی ندارد. در صورت وجود حاملگی نباید HSG انجام شود.
  4. حساسیت به ید: در موارد بسیار نادر، ممکن است بیمار به ید حساسیت داشته باشد. اگر بیمار شما به ید، رنگ های تقویت شده کنتراست یا غذاهای دریایی حساسیت دارد، باید به پزشک خود اطلاع دهید. زنانی که به ید حساسیت دارند باید HSG را بدون ماده حاجب دستی انجام دهند. اگر بیمار خارش، کهیر یا ادم دارد، باید به پزشک خود اطلاع دهد.
  5. لکه بینی: لکه بینی 1-2 روز پس از HSG رخ می دهد. اگر بیمار پس از HSG خونریزی شدید داشته باشد، باید به پزشک خود اطلاع دهد.

 

آیا هیستروسالپنگوگرافی شانس باروری را افزایش می دهد؟

هیچ اتفاق نظری وجود ندارد که هیستروسالپنگوگرافی شانس باروری را افزایش می دهد.

 

اگر لوله های فالوپ بسته شوند مرحله بعدی چیست؟

اگر لوله های فالوپ بسته باشند، پزشک ممکن است شما را به جراحی ارجاع دهد که از طریق آن لوله های فالوپ مستقیماً قابل مشاهده هستند.

 

آیا گزینه دیگری برای ارزیابی شفافیت لوله های فالوپ وجود دارد؟ 

اگر لوله های فالوپ باز باشد، می توان لاپاراسکوپی را در نظر گرفت. با استفاده از chromopertubation، یک روش جایگزین برای بررسی شفافیت لوله های فالوپ، سونوهیستروسالپنگوگرافی است. برای SHG، یک ظرف (لوله نازک) از طریق واژن وارد رحم می شود و هوا و نمک به داخل رحم تزریق می شود. در زنانی که لوله‌های فالوپ باز هستند، حباب‌های کوچک هوا در طول لوله‌های فالوپ در سونوگرافی دیده می‌شوند. با این حال، این روش ارزش کمتری نسبت به HSG برای ارزیابی شفافیت لوله های رحمی دارد.

 

راه های کاهش درد در عکس رنگی رحم   

زمان انجام عکس رنگی از رحم، هنگام ورود کاتتر مقداری سوزش و احساس درد کاملا طبیعی است. شما می توانید به منظور کاهش درد با مشورت پزشک یا رادیولوژیست اقدام به استفاده از قرص مسکن نمایید.

 

بهترین مرکز عکس برداری رنگی رحم در تهران 

در مرکز رادیولوژی و سونوگرافی بیمارستان اپادانا (دکتر مهرشاد جمالی ) تمامی خدمات گرافی بصورت تخصصی و با تجهیزات پیشرفته و توسط  کادری مجرب انجام می‌شود ؛ جهت هماهنگی و نوبت دهی یا هرگونه سوال و راهنمایی با شماره 02188823840 تماس بگیرید.

 

 


برچسب ها :

تصویربرداری رنگی رحم

 

رادیولوژی رنگی رحم

 

هیستروسالپنگوگرافی (HSG)

 

رادیوگرافی HSG

 

آمادگی آزمون رادیوگرافی HSG (هیستروسالپنگوگرافی)

 

آمادگی های رادیولوژی

 

بهترین مرکز رادیولوژی و سونوگرافی تهران

 

نظر و یا سوال خود را با ما درمیان بگذارید


نظرات و سوالات


تاکنون نظری یا سوالی ثبت نشده

آخرین مطالب علمی