انجام سونوگرافی و رادیوگرافی دیجیتال بدون محدودیت وزنی

تنها مرکز تصویربرداری بدون محدودیت وزنی در مرکز تهران

انجام تخصصی‌ترین رادیوگرافی‌های رنگی و سونوگرافی داپلر و نمونه برداری

تفسیر نتایج سونوگرافی کبد

نویسنده : مدیرسایت - انتشار : ۱۴۰۳/۰۳/۰۵ - بروزرسانی : ۱۴۰۳/۰۴/۲۷

آنچه در ادامه خواهید ‌خواند

یک کبد طبیعی در سونوگرافی اندازه، شکل و رنگ مورد انتظار مشخصی دارد (سایه خاکستری). رادیولوژیست می تواند اندازه و سایه را با سایر اندام های مجاور اندازه گیری کند تا آنها را با هم مقایسه کند.


خواندن برگه سونوگرافی کبد
دسته بندی :

سونوگرافی

     


تفسیر نتایج سونوگرافی کبد

سونوگرافی کبد شما می تواند چیزهای زیادی در مورد آن نشان دهد. یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی ممکن است سونوگرافی کبد را برای غربالگری شرایط یا ضایعات کبدی، مرحله بیماری مزمن کبدی یا بررسی نحوه عملکرد درمان شما تجویز کند. گاهی سونوگرافی برای تشخیص یا رد کردن آن کافی است. در مواقع دیگر، ممکن است منجر به آزمایشات بعدی شود.
 

سونوگرافی کبد طبیعی در مقابل غیر طبیعی چیست؟

یک کبد طبیعی در سونوگرافی اندازه، شکل و رنگ مورد انتظار مشخصی دارد (سایه خاکستری). رادیولوژیست می تواند اندازه و سایه را با سایر اندام های مجاور اندازه گیری کند تا آنها را با هم مقایسه کند. سطح باید صاف و نرم باشد، گلوله یا درشت نباشد. برجستگی ها یا نقاط روی سطح ممکن است نشان دهنده کیست یا توده های جامد باشد. رادیولوژیست همچنین ممکن است به دنبال عروق خونی یا مجاری صفراوی بزرگ (گشاد شده) باشد.

بزرگ شدن یا کوچک شدن کبد نشان دهنده بیماری کبدی است. سطح توده ای نشان دهنده جای زخم (سیروز) یا تومور است. برخی از ضایعات طبیعی هستند، اما نباید زیاد باشند. روشنی یا تیرگی رنگ نشان دهنده بافت بافت ها است. بیماری کبد چرب ممکن است آن را روشن تر کند، در حالی که التهاب ممکن است آن را متراکم تر و تیره تر کند. گزارش سونوگرافی شما آنچه را که رادیولوژیست شما می بیند توضیح می دهد.


 

نتایج سونوگرافی کبد به چه معناست؟

گزارش سونوگرافی کبد شما شرح خواهد داد:

  • "پژواک زایی" یا "پژواک بافت". این به روشنایی بافت اشاره دارد. اگر روشنتر باشد، «پژواکزا» است، زیرا پژواک امواج اولتراسوند(سونوگرافی) بهجای جذب، بیشتر برمیگردد. اگر پژواک کمی وجود داشته باشد، "هیپواکوی" است و تصویر را تیرهتر میکند. "پژواک بافت" کبد شما می تواند نشان دهنده جای زخم، تورم، ذخیره چربی یا تجمع سایر محصولات متابولیک باشد.

  ضایعات، لکه هایی در سونوگرافی کبد شما هستند که نشان دهنده زخم یا رشد هستند. رادیولوژیست اغلب می تواند نوع ضایعه را  از طریق سونوگرافی تشخیص دهد. اکوتکسچر می تواند کیست پر از مایع را از تومور جامد تشخیص دهد. داپلر یا سونوگرافی با کنتراست به ویژه برای تشخیص تومورها مفید است زیرا نشان می دهد که چه نوع خونی دارند.

  • آسیت: این نشان دهنده تجمع مایع در حفره شکمی اطراف کبد شما است. این نشانه بیماری پیشرفته کبد است.
  • حساب: اینها سنگهای کلسیفیه، سنگ کیسه صفرا یا سنگ کلیه هستند که ممکن است در سونوگرافی ظاهر شوند.
  • رگ های خونی اضافی یا مجاری صفراوی: اگر مسیرهای اصلی کار نکنند، کبد شما ممکن است مسیرهای اضافی ایجاد کند.
  • فیبروز سونوگرافی الاستوگرافی بافت اسکار کبد شما را اندازه گیری می کند که می تواند به مرحله بیماری کبد کمک کند.


چه زمانی نتایج خود را دریافت خواهم کرد؟

ممکن است چند روز تا چند هفته طول بکشد تا رادیولوژیست شما گزارش نهایی سونوگرافی را به ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی اولیه شما ارائه دهد و ارائه دهنده شما بتواند در مورد این نتایج با شما صحبت کند.


یادداشتی از رادیولوژی بیمارستان آپادانا (دکتر مهرشاد جمالی)

سونوگرافی کبد می تواند چیزهای زیادی در مورد کبد شما برای چنین آزمایش سریع و ساده ای نشان دهد. هنگامی که تکنیکهای خاصی درگیر هستند، سونوگرافی میتواند به پزشک شما کمک کند تا شرایط جدی مانند سیروز، فشار خون پورتال، بیماری کبد چرب و سرطان کبد را با دقتی مشابه با سایر آزمایشها تشخیص دهد. همچنین می تواند به رد این نوع بیماری ها قبل از انجام آزمایش های پیچیده تر یا تهاجمی کمک کند.

 

جهت اخذ هرگونه راهنمایی و یا نوبت با ما تماس بگیرید 

88823840 021 - 09332468052

تهران - میدان فردوسی ، خیابان سپهبد قرنی - قبل از کریمخان زند - نبش خیابان جعفرشهری - بیمارستان آپادانا

 

آخرین مطالب علمی