انجام سونوگرافی و رادیوگرافی دیجیتال بدون محدودیت وزنی

تنها مرکز تصویربرداری بدون محدودیت وزنی در مرکز تهران

انجام تخصصی‌ترین رادیوگرافی‌های رنگی و سونوگرافی داپلر و نمونه برداری

هر آنچه که باید در مورد سونوگرافی کبد بدانید

نویسنده : مدیرسایت - انتشار : ۱۴۰۳/۰۲/۲۹ - بروزرسانی : ۱۴۰۳/۰۴/۲۷

آنچه در ادامه خواهید ‌خواند

یکی از دلایل شایع نگرانی، کبد است. اغلب، مشکلات مربوط به کبد شما تا زمانی که مشکلات موجود کاملاً پیشرفت نکنند، شناسایی نشده باقی می‌مانند.


همه چیز در مورد سونوگرافی کبد
دسته بندی :

سونوگرافی

     


هر آنچه که باید در مورد سونوگرافی کبد بدانید

با افزایش سن، سلامت جسمانی شما اغلب نگران کننده تر می شود. بسته به سن و سبک زندگی شما، عوامل خاصی وجود دارد که می تواند منجر به افزایش مشکلات سلامتی شود که در گذشته ممکن است نگران آن نبوده باشید، با این حال می توانید با کمک یک متخصص مراقبت های بهداشتی خصوصی از این نگرانی دوری کنید.

یکی از دلایل شایع نگرانی، کبد است. اغلب، مشکلات مربوط به کبد شما تا زمانی که مشکلات موجود کاملاً پیشرفت نکنند، شناسایی نشده باقی میمانند.

 

سونوگرافی کبد چیست؟

سونوگرافی کبد یک تصویربرداری ساده و بدون درد از کبد و ناحیه اطراف آن است. ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی از سونوگرافی برای غربالگری بیماری های کبدی استفاده می کنند. سونوگرافی یا سونوگرافی با تابش امواج صوتی با فرکانس بالا از اندام های شما، از داخل بدن شما عکس می گیرد. صداها را نخواهید شنید شما فقط حرکت سونوگرافیک یک کاوشگر (گرز مبدل یا پروب) را روی پوست خود احساس خواهید کرد.

 

علت تجویز سونوگرافی کبد توسط پزشک

اگر علائم بیماری کبدی را دارید، یا اگر نتایج نوع دیگری از آزمایش نشان دهنده بیماری کبد (مانند آزمایش خون) باشد، ممکن است پزشک سونوگرافی کبد را تجویز کند. سونوگرافی یک راه سریع و برای بررسی این یافته ها ارائه می دهد. اگر قبلاً بیماری کبدی برای شما تشخیص داده شده است، ممکن است ارائه دهنده شما یک سونوگرافی کبد را برای بررسی وضعیت کبد شما تجویز کند.

 

آیا سونوگرافی می تواند مشکلات کبدی را نشان دهد؟

سونوگرافی کبد می تواند نشانه هایی از ذخیره چربی در کبد شما (بیماری استئاتوز کبد)، التهاب و تورم (هپاتیت) و بافت اسکار (فیبروز یا سیروز) را نشان دهد. اینها سه مرحله اصلی بیماری مزمن کبدی هستند. اسکن همچنین ممکن است ضایعات کبدی، نقاط غیر طبیعی یا رشد روی کبد شما را نشان دهد. انواع خاصی از سونوگرافی کبد می تواند جریان خون در کبد شما یا سفت بودن بافت های آن را ارزیابی کند.

 

چه مسائلی توسط سونوگرافی کبد قابل تشخیص است ؟

چه سابقه مصرف بیش از حد الکل داشته باشید، چه اضافه وزن داشته باشید، چه بیماری کبدی تشخیص داده شده باشد یا یک بیماری ژنتیکی کبدی در خانواده شما وجود داشته باشد، تعدادی از شرایط کبدی وجود دارد که با استفاده از سونوگرافی یا فیبروسکن قابل تشخیص هستند.

بیماری های موثر بر کبد که با فیبروسکن قابل تشخیص یا نظارت است عبارتند از:

  • بیماری کبد چرب غیر الکلی NAFLD ؛ هنگامی که مقادیر بیش از حد چربی در سلول های کبد شما ذخیره می شود، شما را در معرض خطر ابتلا به آسیب کبدی قرار می دهد.
  • بیماری کبد الکلی: این امر به دلیل نوشیدن الکل بیشتر از آنچه کبد شما قادر به پردازش آن است، ایجاد میشود و التهاب ایجاد میکند که میتواند منجر به زخم و نارسایی کبد شود.
  • استئاتوهپاتیت غیر الکلی NASH شکل تهاجمی تر NAFLD.
  • عفونت ویروسی: اگر کبد به هپاتیت B یا C آلوده شود، باعث التهاب می شود و خطر ابتلا به سیروز یا سرطان کبد را افزایش می دهد.
  • هموکروماتوز: هنگامی که مقادیر زیادی آهن در کبد شما ذخیره می شود، می تواند برای بدن شما سمی شود و باعث آسیب کبدی شود.
  • هپاتیت خودایمنی: این همان چیزی است که زمانی رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن شما به سلول های کبد شما حمله می کند و منجر به التهاب کبد می شود.
  • بیماری ویلسون: یک اختلال ژنتیکی که از حذف مس اضافی توسط بدن جلوگیری می کند و باعث تجمع آن در اندام های مختلف از جمله کبد می شود و در نتیجه منجر به آسیب کبدی می شود.
    بسیاری از این بیماری ها برای سال ها شناسایی نمی شوند، اما خطر ابتلا به سیروز (اسکار کبد) و سرطان کبد را افزایش می دهند. بافت زخمی که در نتیجه سیروز ایجاد می شود، جایگزین بافت سالم در کبد می شود و می تواند از عملکرد صحیح آن جلوگیری کند.

 

برخی از شرایط سونوگرافی کبد می تواند به تشخیص کمک کند عبارتند از:

  • مراحل بیماری مزمن کبدی:
  1. هپاتیت
  2. استئاتوز
  3. سیروز

 

  • ضایعات کبدی:
  1. کیست های کبدی
  2. همانژیوم کبد.
  3. سرطان کبد.

 

  • شرایط عروقی کبد:
  1. ایسکمی.
  2. سندرم Budd-Chiari.
  3. فشار خون پورتال

 

  • سایر شرایطی که بر سیستم صفراوی شما تأثیر می گذارد:
  1. آسیت.
  2. کوله سیستیت.
  3. کلدوکولیتیازیس.

 

انواع مختلف سونوگرافی کبد چیست؟

انواع سونوگرافی کبد عبارتند از:

  • استاندارد (سونوگرافی ربع بالا سمت راست شکم).
  • سونوگرافی عروقی (سونوگرافی داپلر).
  • سونوگرافی الاستوگرافی (الاستوگرافی گذرا).
  • سونوگرافی کنتراست (CEUS).

 

سونوگرافی استاندارد کبد

سونوگرافی استاندارد کبد یک سونوگرافی اصلاح شده شکم است. پزشکان رادیولوژیست گاهی اوقات آن را سونوگرافی ربع بالا سمت راست می نامند. ربع سمت راست بالای شکم شما شامل کبد، کیسه صفرا، مجاری صفراوی، کلیه راست و بخشی از پانکراس شما می شود. در حالی که سونوگرافی شما عمدتاً روی کبد شما تمرکز می کند، این اندام های دیگر می توانند در وضعیت شما درگیر باشند. همه آنها در سیستم صفراوی شما متصل هستند.

موقعیت کبد در بدن انسانموقعیت کبد انسانی (قرمز رنگ) که در بدن یک شخص مذکر نشان داده شدهاست.

سونوگرافی عروقی کبد

یک سونوگرافی عروقی کبد به طور خاص به رگ های خونی که از کبد شما می گذرد نگاه می کند. رادیولوژیست ها از آنها برای مشاهده چگونگی جریان خون در کبد شما استفاده می کنند. این سونوگرافی دوبلکس نیز نامیده می شود زیرا تصاویر سونوگرافی استاندارد کبد شما را با تصاویر سونوگرافی داپلر از رگ های خونی و جریان خون شما ترکیب می کند. روش داپلر سرعت و جهت گلبول های خون را ثبت می کند.

 

سونوگرافی الاستوگرافی

سونوگرافی الاستوگرافی (الاستوگرافی گذرا) نوع خاصی از سونوگرافی است که سفتی یا فیبروز در کبد شما را اندازه گیری می کند. فیبروز از بافت اسکار به وجود می آید. بسیاری از آن نشان دهنده سیروز است. کمی نشان دهنده بیماری مزمن کبدی است که می تواند به مرور زمان منجر به سیروز شود. سونوگرافیست شما از یک پروب مخصوص استفاده می کند که سرعت حرکت ارتعاشات در کبد را اندازه گیری می کند. سرعت بیشتر نشان دهنده فیبروز است.

 

سونوگرافی کبد با کنتراست

ارائه دهنده شما ممکن است برای مشاهده تصاویر واضح تر از ضایعاتی که در سونوگرافی استاندارد مشاهده کرده اند، یک سونوگرافی با کنتراست تقویت شده (CEUS) از کبد شما سفارش دهد. کنتراست دیدن و شناسایی این ضایعات را آسان تر می کند. ماده حاجب یک رنگ نیست، بلکه حباب های کوچک گازی است که امواج سونوگرافی را منعکس می کند. پزشکان شما آنها را قبل از آزمایش در رگ شما تزریق می کند، سپس آنها در جریان خون شما به کبد شما می روند.

 

آمادگی های سونوگرافی کبد

یکی از مزایای سونوگرافی کبد این است که نیاز به آمادگی کمی دارد. با این حال، در صورت امکان، ممکن است از شما بخواهند که شش تا ۱۲ ساعت قبل از آن ناشتا باشید. هدف از ناشتا بودن قبل از سونوگرافی تخلیه دستگاه گوارش شما است، بنابراین غذا و گاز با امواج اولتراسوند تداخلی نخواهد داشت. همچنین به گشاد شدن کیسه صفرا برای مشاهده راحت تر کمک می کند.

جهت مطالعه درباره آمادگی های سایر سونوگرافی ها کلیک کنید.

 

آیا می توانم قبل از سونوگرافی آب بنوشم؟

قبل از سونوگرافی کبد در مورد نوشیدن آب با پزشک خود مشورت کنید. برخی ممکن است از شما بخواهند که فقط چند ساعت قبل از آن اجتناب کنید. در موارد دیگر، مثانه پر ممکن است واقعاً برای اسکن شما مفید باشد.

 

مراحل انجام سونوگرافی کبد

شما سونوگرافی کبد خود را در بیمارستان یا مرکز تصویربرداری انجام خواهید داد. شما را روی تخت پزشک قرار میگیرید، معمولاً برای شروع رو به بالا.
تجهیزات سونوگرافی شامل یک کنسول کامپیوتری با صفحه نمایش و یک پروب است که با سیم به آن متصل شده است. مبدل نوعی میکروفون است که امواج صوتی نامفهوم را به اندام های شما منتقل می کند.

پزشک شما یک ژل شفاف، ضد حساسیت و گرم شده را روی شکم شما اعمال می کند. این به برقراری تماس صاف و بدون درز بین پرب و پوست شما کمک می کند. سپس انتهای صاف پروب را روی ژل حرکت می دهند. فشار کمی وجود دارد، و شما آن را زیاد احساس نخواهید کرد، مگر اینکه خیلی درد داشته باشید. در حین حرکت، مبدل تصاویر بلادرنگ اعضای بدن شما را به صفحه کامپیوتر می فرستد.

پزشک شما از آنچه در طول انجام سونوگرافی میبیند، عکسهای فوری و گاهی ویدیوهای کوتاه میگیرد. آنها ممکن است از شما بخواهند که موقعیت یا تنفس خود را در حالی که تلاش می کنند تصویری ثبت کنند، تنظیم کنید. بسته به آنچه که پیدا می کنند، ممکن است مراحل اضافی مانند سونوگرافی داپلر، الاستوگرافی یا افزایش حاجب را پیشنهاد کنند. آنها معمولاً می توانند این مراحل اضافی را در همان جلسه انجام دهند.

چگونگی انجام سونوگرافی کبد

سونوگرافی کبد چقدر طول می کشد؟

سونوگرافی کبد معمولا حدود نیم ساعت طول می کشد. تجزیه و تحلیل دقیق تر یا نوع خاصی از سونوگرافی کمی بیشتر طول می کشد. ممکن است بخواهید برای یک ساعت کامل از ابتدا تا انتها برنامه ریزی کنید.

 

بعد از سونوگرافی کبد چه انتظاری باید داشته باشم؟

رادیولوژیست تصاویر را مطالعه می کند و گزارش مفصلی می نویسد.پس از پایان سونوگرافی، می توانید به خانه بروید و خوردن، نوشیدن و تمام فعالیت های عادی خود را از سر بگیرید.

 

فواید یا مزایای سونوگرافی برای ارزیابی کبد چیست؟

سونوگرافی کبد اغلب اولین انتخاب ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی برای ارزیابی کبد است زیرا ایمن، غیرتهاجمی و بدون درد است. این شامل قرار گرفتن در معرض تشعشع یا ورود مواد خارجی به بدن شما نیست. حتی ماده حاجب نیز بی ضرر است. از آنجایی که رنگ نیست، بلکه گاز است، هیچ خطری برای ایجاد واکنش آلرژیک وجود ندارد. سونوگرافی همچنین سریعترین آزمایش تصویربرداری موجود است که آن را به یک انتخاب عملی تبدیل می کند.
 

جهت اخذ هرگونه راهنمایی و یا نوبت با ما تماس بگیرید 

88823840 021 - 09332468052

تهران - میدان فردوسی ، خیابان سپهبد قرنی - قبل از کریمخان زند - نبش خیابان جعفرشهری - بیمارستان آپادانا

 

آیا سونوگرافی کبد خطرات یا عوارض جانبی دارد؟

سونوگرافی کبد هیچ عارضه ای ندارد. به طوری که به عنوان یک روش ایمن در نظر گرفته می شوند که تقریباً هر کسی می تواند انجام دهد. هیچ منع مطلقی برای انجام سونوگرافی وجود ندارد، به این معنی که هیچ خطر آسیب یا آسیبی که ممکن است در نتیجه معاینه اولتراسوند رخ دهد وجود ندارد.

تنها خطر این است که ممکن است کار نکند. انجام سونوگرافی یک فرآیند دستی است که کمی به تکنیک فردی و همچنین به این بستگی دارد که آیا چیزی در بدن شما امواج صوتی را مسدود می کند یا خیر. گاز روده، بافت چربی یا کلسیفیکاسیون گاهی اوقات می تواند در پرتو اولتراسوند اختلال ایجاد کند. همچنین در تفسیر تصاویر جای اشتباه وجود دارد.

از آنجایی که سونوگرافی کبد معمولاً اولین آزمایشی است که ارائه دهنده شما برای غربالگری مشکلات کبدی از آن استفاده می کند، لازم نیست خیلی نگران خطر کوچک نتایج نادرست یا ناکافی باشید. نتایج شما هر چه بگوید، ارائهدهنده مراقبتهای بهداشتی شما احتمالاً پیگیری آنها را با آزمایشهای دیگر پیشنهاد میکند. آنها میخواهند در مورد وضعیت یا علائم شما بیشتر بدانند، اگر هنوز قابل توضیح نیستند.

 

به گزارش تهران - ایرنا - یک فوق تخصص بیماری‌های کبد و گوارش نخستین و اساسی‌ترین اقدام درمانی برای کبد چرب را ورزش و کاهش وزن ذکر کرد و گفت: بیماری کبد چرب در کشور حتی از متوسط جهانی بالاتر است و طبق آمار موجود حدود ۴۰ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال کبد چرب دارند.


جهت مطالعه در مورد تفسیر نتایج سونوگرافی کبد کلیک کنید


 


برچسب ها :

سونوگرافی کبد چیست؟

 

زمان انجام سونوگرافی کبد

 

آمادگی های سونوگرافی کبد

 

شرایط سونوگرافی کبد

 

انواع سونوگرافی کبد

 

موارد شایع سونوگرافی کبد

 

خطرات سونوگرافی کبد

 

مزایای سونوگرافی کبد

 

علائم کبدی

 

سونوگرافی الاستوگرافی

 

رادیولوژی و سونوگرافی فردوسی

 

رادیولوژی و سونوگرافی کریم خان

 

بهترین مرکز رادیولوژی و سونوگرافی تهران

 

نظر و یا سوال خود را با ما درمیان بگذارید


نظرات و سوالات


Image Description

فاطمه اسکندری

۱۴۰۳/۰۲/۲۹ - ۱۶:۱۸:۴۳

لطفا در مورد نتایج سونوگرافی کبد هم توضیح دهید

Image Description

admin

۱۴۰۳/۰۲/۳۰ - ۰۷:۳۴:۴۱

بزودی مطلبی در باب نتیجه سونوگرافی کبد اضافه میشه

Image Description

mahdi

۱۴۰۳/۰۳/۰۵ - ۱۲:۵۰:۳۷

در مطلب جدید، نتیجه سونوگرافی کبد اضافه شد .


آخرین مطالب علمی